Hartelijk welkom in de reiswereld van Treasury Travel!

U bent van harte welkom op ons kantoor voor deskundig reisadvies.
Graag op afspraak zodat wij voldoende tijd voor u kunnen reserveren.

0111-650904

info@treasurytravel.nl

contactformulier

vakantiebeurs_utrecht_januari_2015_

Vakantiebeurs in de Jaarbeurshallen te Utrecht van 14-18 januari 2015.

Bezoek ons in Hal 03 stand D013.

Gericht informatie over één of meer van onze bestemmingen nodig? Maak dan vooraf een afspraak met één van onze medewerkers.

Reisverslag Nicaragua |

Nicaragua 3 t/m 17 januari 2012  Martine, Gerard en Lucie.

Voor mijn opleiding geneeskunde heb ik een  aantal maanden  tropenstage  gelopen  in  het ziekenhuis van Leon. Met mijn ouders heb ik halverwege die periode een rondreis gemaakt die door Treasury Travel met veel zorg op maat voor ons in elkaar gezet is. Hieronder een indruk van onze belevenissen.

En toen begon 2012 en kwamen papa en mama op woensdag met de gehuurde 4WD auto in Leon om twee weken met mij door Nicaragua te reizen! We hebben veel gedaan en zo’n beetje alle verschillende gezichten van Nicaragua gezien dus ik ga het proberen samen te vatten.

De eerste 2 dagen heb ik papa en mama Leon laten zien;
de residencia, (hier verblijven alle buitenlandse medewerkers/stagiaires van het ziekenhuis), het ziekenhuis, de kathedraal, het strand, de markten, het omaatje waar ik vaak eet, het kunstmuseum, de vrienden die ik hier gemaakt heb, het lekkerste restaurant van de stad en we zijn zelfs nog gaan salsadansen onder het genot van een glas flor de cana (lokale rum) met rum en limoen!

Vrijdagochtend zijn we vertrokken naar de nevelwouden in het noorden. Selva Negra was de eerste slaapplaats, in een idyllisch houten wintersporthuisje (de temperatuur was er zelfs naar, +- 15 graden, haha liep ik daar met 3 truien). Hier hebben we te paard de omgeving van koffieplantages, bossen, fruitplantages en uitzichten over het dal verkend! Erg leuk, vooral om naar mama te kijken wanneer haar paard weer eens voorop wilde lopen . Na nog wat gewandeld te hebben zijn we de volgende dag nog iets verder naar het noorden gereden naar een organische koffieplantage in El Jaguar.

Erg interessant om te horen hoe ze er voor zorgen dat hun koffie de beste kwaliteit heeft, de grond vruchtbaar blijft, het nevelwoud intact blijft en ze pas als laatste redmiddel pesticiden gebruiken. Eerst bv planten poten die suikerwater produceren die beestjes aantrekken die de vijanden van de koffieplant wegjagen en wat de grond tegelijk vruchtbaarder maakt... of bomen planten voor de schaduw die nitraat uit de diepe bodem halen, in hun bladen stoppen die in het volgende seizoen weer op de grond vallen waar de koffieplant zijn voedingstoffen vandaan haalt. Ook zaten er veel vogels in alle kleuren van de regenboog die op de uitkijkplaatsen en tijdens een wandeling ploeterend door de echte jungle goed te bewonderen waren. Ontbijt, lunch en avondeten bestond uit rijst met bonen ,maar wel met verse groenten/vlees van het land en uiteraard een lekker kopje koffie. De weg naar het huisje was steil modderig en de voorzieningen wat minder dus toen we in Granada in een mooi hotel met zwembad kwamen was dat een welkome afwisseling!

Onderweg werden we nog achterna gezeten door een politieagent op een motor, hij wilde perse ons originele  rijbewijs zien omdat we blijkbaar zijn handgebaren verkeerd begrepen hadden. Na een lange discussie in mijn beste Spaans heb ik de beste man 200 Cordoba (+- 8 euro) gegeven en mochten we na nog wat zeuren doorrijden.. Pfff dat was de corrupte kant van Nicaragua!

In Granada hebben we de mooie kapitale stad rondgestruind inclusief de kathedralen en lekkere verse vis gegeten met gezelschap van 3 gitaristen die het volkslied van Leon (Viva Leon, Jodido!)voor ons speelden. Volgende dag met een bootje langs de 350 eilandjes bij het schiereiland van de stad gevaren Vlakbij Granada ligt Masaya, waar we de volgende dag zijn geweest. Hier is een enorme markt waar de toeristische kraampjes op straat hun inkopen doen, het was bijna een overkill aan aanbod, maar met wat zoeken en afdingen gingen we met veel mooie souvenirs weg!

Ook ligt er een actieve vulkaan waar we met de auto tot aan de kraterkant konden rijden. Vanaf het moment dat we uit de auto stapten begon ik te hoesten en proesten van de zwaveldampen, maar het uitzicht in het hart van de vulkaan was overweldigend.

Hierna stond Ometepe op de planning. Dit is een eiland gevormd door 2 vulkanen gelegen in het grootste meer van Nicaragua. Dus met de auto op een veerbootje waar papa’s stuurkunsten goed van pas kwamen. De wegen op het eiland zijn nog in aanleg en onze  eco-lodge cabin lag een stuk hogerop op de kleinste vulkaan waardoor het heel veel hobbelen was, we ingehaald werden door een hond en uit moesten wijken voor paarden, ossen, varkens en mensen met halve bananenbomen op de weg, maar de auto en wij zijn nog heel! En jemig.... wat een uitzicht... tijdens het ontbijt en in het zwembad keken we uit op het water en een stukje land met daaraan vast de grootste vulkaan Concepcion. Deze is in 1986 nog uitgebarsten en in 2008 nog een keer bijna waardoor de grond erg vruchtbaar is en de natuur rijk.

Er stond een huisje voor ons klaar met een romantisch houten hemelbed (JA ik mis mijn lief). Dit keer zijn we met de kano op verkenning gegaan, over het meer en de smalle weggetjes van de rivier in waar het vol zit met mooie vogels en beesten.

Helaas was het de volgende dag alweer zondag en tijd richting het vliegveld te gaan.

In Managua hadden we nog een halve dag en hebben we het laatste gezicht van Nicaragua gezien; de luxe, rijke, Amerikaanse van een enorm warenhuis. Maandag ging de wekker om half 5 om naar het vliegtuig te gaan.. Papa en mama zijn inmiddels veilig thuis en ik ben weer in Leon, waar het ook fijn is om terug te zijn.
Kortom, het was geweldig om zo met z’n drietjes dit bijzondere veelzijdige land wat erg goed bezig is zich te ontwikkelen te zien!!!